Het rapport van de Inspectie van het Onderwijs 2025 schetst een helder maar zorgelijk beeld van de knelpunten in het onderwijs. Belangrijke thema’s zoals het versterken van basisvaardigheden, beter zicht op ontwikkeling en het integreren van burgerschap vragen om vernieuwende oplossingen. Iets wat voor scholen een behoorlijk kluif kan zijn om te integreren. Daarom focust Leerbox zich erop om haar producten en diensten zo af te stemmen, dat we deze knelpunten kunnen wegnemen.
Uit de Staat van het Onderwijs 2025 blijkt dat het curriculum voor basisvaardigheden vaak kan voldoen, maar meer afgestemd moet worden op de leerlingenpopulatie en geïntegreerd met andere vakken. Leerbox speelt hierop in door basisvaardigheden niet geïsoleerd aan te bieden, maar juist te verweven in thematisch onderwijs. In plaats van aparte lessen lezen, schrijven of rekenen, worden deze vaardigheden onderdeel van het leren binnen betekenisvolle projecten. Door vaardigheden binnen een context aan te bieden, stimuleert Leerbox niet alleen hun verduurzaming, maar ook hun praktische toepassing in het dagelijks leven.
De Staat van het Onderwijs signaleert dat veel basisscholen moeite hebben met het effectief volgen en begeleiden van leerlingen in hun ontwikkeling; dit wordt op 24% van de scholen als onvoldoende beoordeeld. Leerbox biedt een online monitoringomgeving waarin formatieve toetsing centraal staat. Met de Leerline kunnen leerkrachten eenvoudig registreren wat leerlingen hebben bereikt en waar zij nog ondersteuning nodig hebben. In tegenstelling tot summatieve toetsing, waarbij een eenmalig cijfer het beeld bepaalt, geeft formatieve toetsing een continu ontwikkelingsbeeld. Dit sluit naadloos aan bij de aanbevelingen om meer procesgerichte evaluaties te hanteren.
Differentiatie blijft een groot knelpunt binnen het basisonderwijs. Leerkrachten hebben vaak moeite om onderwijs aan te passen aan de uiteenlopende niveaus en behoeften van hun leerlingen, zoals ook uitgebreid benoemd in het rapport. Leerbox biedt oplossingen door leerlingen een actieve rol te geven in hun leerproces. Door hen keuzevrijheid te geven over de invulling van thema’s en persoonlijke onderzoeksvragen, werken zij op eigen niveau én binnen hun interessegebied. Dit proces van autonomie en differentiatie resulteert in hogere betrokkenheid en betere leerprestaties, terwijl leerkrachten minder tijd hoeven te besteden aan intensieve planning en voorbereiding.
De werkdruk onder leerkrachten blijft hoog, mede door de uitdaging om passend onderwijs te bieden. De Staat van het Onderwijs benadrukt dat dit vaak leidt tot inefficiëntie en tijdsdruk voor lesvoorbereidingen. Leerbox verlaagt deze werkdruk door volledig uitgewerkte themapakketten te bieden. Geen losse lessen, maar een compleet pakket van concrete en online materialen maken het mogelijk om direct aan de slag te gaan. Bovendien creëert de aanpak van Leerbox een dynamiek waarin leerlingen elkaar ondersteunen in de klas, waardoor de rol van de leerkracht minder belastend wordt zonder afbreuk te doen aan kwaliteit.
Het abstracte karakter van burgerschapsonderwijs wordt door de Inspectie vermeld als probleem: het blijft vaak los van andere vakken en biedt onvoldoende aansluiting bij de leefwereld van leerlingen. Leerbox integreert burgerschap vanzelfsprekend in elk thema, waarbij leerlingen leren door te doen. Ze nemen verantwoordelijkheid voor hun leeromgeving, werken samen en oefenen het formuleren van meningen en oplossingen in een sociaal veilige context. Deze aanpak is in lijn met de aanbeveling dat burgerschap geen apart vak moet zijn, maar verweven in het onderwijsaanbod.
Een belangrijk signaal uit het rapport is dat leerlingen soms weinig plezier en betrokkenheid ervaren bij leren en dat dit een negatief effect heeft op hun leerproces. Leerbox biedt een aanpak waarbij kinderen leren door te ontdekken, onderzoeken en ervaren, wat hun intrinsieke motivatie vergroot. Door thema’s aan te bieden die aansluiten bij hun belevingswereld, wordt onderwijs niet alleen leerzaam maar ook betekenisvol en leuk. Leerlingen worden gestimuleerd om zichzelf te ontwikkelen en hun nieuwsgierigheid te volgen, wat leidt tot een actief leerproces.
De Staat van het Onderwijs 2025 schetst duidelijke aanbevelingen om het onderwijs te verbeteren. Leerbox sluit hier naadloos op aan met praktische en thematische oplossingen die niet alleen voldoen aan de gestelde eisen, maar ook verder gaan door onderwijs te verbinden met betekenisvolle ervaring. Door basisvaardigheden geïntegreerd aan te bieden, formatieve toetsing te benutten en burgerschap in de praktijk te brengen, transformeert Leerbox de klas tot een dynamische en positieve leeromgeving.